jak_robic_zakupy_fitStrategia

JAK ROBIĆ ZAKUPY – ZDROWO I NIE TRACĄC NA TO CZASU?

Jak robić zakupy, żeby produkty, które trafiają na nasz stół były zdrowe, a jednocześnie wszystkie kwestie organizacyjno-logistyczne nie zabierały zbyt wiele czasu? Czy można to w ogóle pogodzić? A co z kwestią marnowania żywności?

Wiem, że zakupy spożywcze mogą być problematyczne. Bywa, że to właśnie brak czasu na ciągłe chodzenie po sklepach wydaje się przyczyną tego, że sięgamy po gotowce, albo zapychacze dostępne w automatach stojących w pracy. Czasem mówimy, że w tym całym pędzie nie mamy czasu na zakupy i zmęczone robimy je po drodze z pracy, nie do końca zastanawiając się nad tym, czy do koszyka trafia to, co naprawdę nam służy. Choć tak naprawdę dobre zorganizowanie zakupów pomaga nam zaoszczędzić czas, jeść zdrowiej i wystrzegać się ratowania przysłowiowym batonem, kiedy dosłownie padamy z głodu. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci kupować dobrze.

Jak robić zakupy – zdrowo i nie tracąc na to czasu:
Zapisuj od razu

Kiedy widzisz, że kończy się jakiś produkt – zapisuj go od razu na listę. Taką listę najlepiej powiesić w widocznym miejscu w kuchni, np. na lodówce. Dzięki temu masz pewność, że gdy już wybierzesz się na zakupy będziesz pamiętać o wszystkim, co niezbędne.

Przegląd szafek

Przed samymi zakupami zrób szybki przegląd szafek i lodówki. Zamiast wymyślać co też może być potrzebne i czego Ci brakuje – sprawdź co w rzeczywistości już się skończyło, albo już zaczyna się kończyć. Te 10 minut pozwoli zaoszczędzić Ci sporo czasu, który przeznaczyłabyś albo na dłuższe myślenie, albo na dodatkowe wyjście na zakupy, po to, co akurat zapomniałaś.

Rób zakupy z listą

Na zakupy zawsze zabieraj przygotowaną wcześniej listę. Po pierwsze nie będziesz błądzić między alejkami zastanawiając się co chcesz kupić, tym samym zaoszczędzając czas. Do drugie raczej nie sięgniesz po niezdrowe produkty, które mogłyby wydawać się kuszącym pomysłem na coś szybkiego do przygotowania.

Planuj posiłki

Planowanie posiłków to temat bardzo obszerny, który zasługuje na szczególną uwagę. I osobny wpis. W kontekście zakupów ważne jest to, że dzięki planowaniu zakupów wiesz, jakie produkty faktycznie są Ci potrzebne. Możesz planować np. w niedzielę posiłki na cały tydzień albo przysiąść nad tym dwa razy w tygodniu – w zależności która opcja bardziej Ci odpowiada.

Kupuj on-line

Coraz więcej sklepów stacjonarnych ma opcję zakupów on-line. Siedzisz wygodnie w domu, zamawiasz produkty przez Internet i we wskazanym terminie zakupy przyjeżdżają wprost do Ciebie. Jeśli tylko masz taką możliwość (bo jeśli czytasz mieszkając w urokliwej malutkiej wioseczce, to może tam Ci nie dowiozą :)) być może jest to opcja dla Ciebie. Zapewne nie wszystko kupisz przez Internet, np. ja wolę i polecam mięso ze sprawdzonego źródła, ale wody mineralne, kasze, przyprawy, masło czy dziesiątki innych produktów, które i tak kupujemy w większych sklepach możemy zamówić. Znam osoby, które większość zakupów robią on-line i to rozwiązanie im pasuje.  Dla mnie natomiast sprawdza się szczególnie przed świętami, długimi weekendami, czyli zawsze wtedy, kiedy w sklepach są kolejki. Albo kiedy organizuję w domu jakieś większe spotkania i imprezy.

Nie chodź głodna na zakupy

Tą radę pewnie słyszałaś już niejednokrotnie, ale to naprawdę ma sens! Idąc głodna jesteś mniej odporna na pokusy, kupujesz więcej, a istnieje duże ryzyko, że sięgniesz po jakiś nie do końca zdrowy smakołyk, byle szybciej pozbyć się narastającego głodu.

Czytaj etykiety

Czytaj etykiety. O czytaniu etykiet także można napisać cały osobny, obszerny wpis, co zresztą uczynię. Prosta rada do zastosowania jest taka – im krótsza lista składników – tym lepiej. Jeśli nie rozumiesz jakiegoś pojęcia z owej listy i nie potrafisz go nawet wymówić bez zwichnięcia języka – lepiej odłóż ten produkt. I wreszcie składniki wypisane są w kolejności malejącej, jeśli chodzi o zawartość w produkcie. Czyli prościej mówiąc – najwięcej jest tego, co znajduje się na pierwszej pozycji. Jeśli więc widzisz cukier lub sól na jednej z pierwszych trzech wiedz, że nie jest to najlepszy wybór.

Uważaj na promocje

Nie daj się zwieść promocjom, które sprawiają, że do Twojego koszyka trafia więcej, niż jesteś w stanie zjeść razem z Twoją rodziną. Albo będziesz w stanie, ale zjesz więcej niż potrzebujesz, bo przecież „szkoda, żeby się zmarnowało”. Bywają oczywiście promocje, które obowiązują na zdrowe produkty i będziesz chciała z nich skorzystać. Niech to jednak będzie Twoja świadoma decyzja, a nie uleganie zabiegom marketingowców.

Nie kupuj na zapas

Nie ma sensu kupowania na zapas produktów, które szybko się psują. Ale także takich jak słodycze, chipsy, paluszki, „ciasteczka, tak na wszelki wypadek, gdyby goście przyszli z niezapowiedzianą wizytą”. Mając takie produkty w domu z dużym prawdopodobieństwem sięgniesz po nie, zanim jeszcze owi goście się zjawią. 🙂 Oczywiście są produkty, które można kupować na zapas, jak np. kasze, czy mrożone warzywa.

Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu czujesz, że wiesz już jak robić zakupy zdrowo i nie tracąc na to czasu 🙂

A Ty, jakie masz patenty na dobrze zorganizowane zakupy? Która rada jest dla Ciebie najbardziej przydatna?

 

Masz dosyć ciągłego bycia na diecie i krótkotrwałych efektów? Liczenia kalorii, ciągłego zastanawiania się czy i co możesz zjeść? Wyrzutów sumienia, frustracji i czekania?

Chcesz zmienić swoje podejście do jedzenia na zdrowsze, wprowadzić dobre nawyki żywieniowe na stałe i schudnąć? – zapisz się na listę osób oczekujących na kurs online ZMIEŃ MYŚLENIE, ZMIEŃ JEDZENIE.

KURS ONLINE
“ZMIEŃ MYŚLENIE, ZMIEŃ JEDZENIE”

Zapisz się na listę osób zainteresowanych kursem.

Kurs online dla kobiet, które mają dość ciągłego bycia na diecie i chcą schudnąć skutecznie.




 

to może Cię również zainteresować...