fitstrategia_apel_wsparcie_w_odchudzaniu

NIE PRZESZKADZAJ – WSPIERAJ (W ODCHUDZANIU) – APEL

 

W swojej pracy spotykam się z wieloma kobietami. I bardzo często słyszę od nich o niesprzyjającym najbliższym środowisku. Bez względu na to, czy pracujemy nad zmianą nawyków żywieniowych dla lepszego zdrowia, czy nad odchudzaniem.

Bardzo często okazuje się, że najbliższe osoby zamiast wspierać – kuszą, odradzają, dziwią się, niedowierzają.

Motywacja???

I oczywiście nie twierdzę, że ich intencje są złe. Bywa i tak, że najbliżsi chcąc pomóc starają się motywować. Mówiąc „weź się w garść”, „mogłabyś się w końcu wziąć za siebie”, „co ty robisz, przecież nie możesz/ nie powinnaś tego jeść”, „dlaczego jesz tak dużo?”, „przestań”.

Bywa i tak, że najbliżsi chcą zmotywować przez wzbudzenie złości „przestań i tak ci się nie uda”, „tyle razy próbowałaś, nie wygłupiaj się”, „na co ci to”, „nie wydziwiaj”, „znowu coś wymyśliłaś”. Czasami komentarze te nie wynikają z chęci dodania ducha walki, ale po prostu są bezmyślnymi hasłami rzucanymi odruchowo. Czasami są prześmiewcze, kąśliwe, nacechowane negatywnie.

Apel

I tu chciałam zaapelować do wszystkich, którzy w swoim otoczeniu mają osobę, która pragnie schudnąć. Pomagaj! Bądź autentycznym i serdecznym wsparciem: dla swojej żony, partnerki, córki, matki, siostry. W pierwszej kolejności apeluję do mężczyzn, nie dlatego, że jest to atak, ale dlatego, że pracuję z kobietami i najwięcej wiem o ich problemach i bolączkach.

Ale apeluję też do kobiet. Jeśli Twój mąż, partner, brat, przyjaciel, syn, ojciec chce zmienić swój sposób odżywiania, schudnąć – bądź dla niego wsparciem. Dla swojej przyjaciółki, siostry, matki – również.

Prawdziwe wsparcie 

Prawdziwe wsparcie polega nie na wytykaniu błędów, marudzeniu, powątpiewaniu, pouczaniu, pokazywaniu, że samemu jest się lepszym. Wszystkie powyższe komentarze to przekłady niewspierającego zachowania.

Jeśli w niemiły sposób zwrócisz komuś uwagę, że powinien mniej jeść – wcale nie koniecznie osoba ta zje mniej. Z doświadczenia wiem, że z dużym prawdopodobieństwem zje tyle samo, ale będzie czuła się gorzej. Może też nie zjeść przy Tobie, ale najeść się w samotności, przy poczuciu ogromnej frustracji, złości, poczucia winy i wyrzutów sumienia.

Oczywiście są osoby, na który taki sposób komunikacji działa, jednak na większość osób motywująco i budująco działa poczucie dumy i własnej skuteczności, co oprócz mojego doświadczenia potwierdzają także badania.

Jeśli czujemy, że inni w nas wierzą, że coś nam, choćby małego, wyszło – zwyczajnie bardziej nam się chce. Zaczynamy czuć, że możemy osiągnąć nasz cel i z większą ochotą i determinacją działać.

Twoje wsparcie ma znaczenie

Dlatego zamiast krytykować – rozmawiaj. Zapytaj, jak możesz pomóc. Zauważ mały sukces i powiedz o nim głośno. Kiedy zauważysz, że komuś idzie gorzej – zamiast drwić, mówić „znowu to samo” spytaj, czy wszystko w porządku, czego bliska Ci osoba potrzebuje.

Jeśli sama potrzebujesz wsparcia – zastanów się, czy osoby Ci najbliższe są świadome, czego dokładnie sobie życzysz. Czasem wystarczy szczera, otwarta rozmowa. Oczekiwanie, że inni sami się domyślą może skutkować rozczarowaniem i poczuciem osamotnienia w działaniu.

Możesz też podrzucić komuś ten tekst do przeczytania.

Czy to naprawdę się liczy?

Ktoś może powiedzieć – jeśli osobie naprawdę zależy na zmianie powinna nie patrząc na innych robić swoje. Oczywiście to prawda, ale zdecydowanie prostsza w teorii niż praktyce. Wprowadzanie zmian, jakichkolwiek, nawet na lepsze wymaga początkowo pracy i sporej ilości uwagi, determinacji i siły. Zmiany w sposobie odżywiania także, a może przede wszystkim, ponieważ jedzenie już dawno przestało być tylko paliwem. Bywa reakcją na trudne emocje, jest obecne wszędzie, w niemal każdej sytuacji społecznej.

Dlatego bądź wsparciem. Dla innych. Także dla siebie. To również bardzo często pomijany aspekt. Zauważaj swoje postępy, doceniaj siebie, każdego dnia zobacz co udało Ci się zrobić. Traktuj siebie tak, jak najlepszą przyjaciółkę.

 

Masz dosyć ciągłego bycia na diecie i krótkotrwałych efektów? Liczenia kalorii, ciągłego zastanawiania się czy i co możesz zjeść? Wyrzutów sumienia, frustracji i czekania?

Chcesz zmienić swoje podejście do jedzenia na zdrowsze, wprowadzić dobre nawyki żywieniowe na stałe i schudnąć? – zapisz się na listę osób oczekujących na kurs online ZMIEŃ MYŚLENIE, ZMIEŃ JEDZENIE.

KURS ONLINE
“ZMIEŃ MYŚLENIE, ZMIEŃ JEDZENIE”

Zapisz się na listę osób zainteresowanych kursem.

Kurs online dla kobiet, które mają dość ciągłego bycia na diecie i chcą schudnąć skutecznie.




 

to może Cię również zainteresować...